Azotyny w warzywach - gdzie je znajdziesz?
Wybór redakcji

Jak skutecznie ograniczyć azotyny w warzywach?

Azotyny i azotany to nieodzowny element wielu produktów spożywczych. Spożywane w małych ilościach nie mają one negatywnego wpływu na zdrowie, zaś w nadmiarze mogą być one szkodliwe. Dziś opowiemy jak…

Azotyny i azotany to nieodzowny element wielu produktów spożywczych. Spożywane w małych ilościach nie mają one negatywnego wpływu na zdrowie, zaś w nadmiarze mogą być one szkodliwe. Dziś opowiemy jak skutecznie ograniczyć spożywanie azotynów w warzywach!

Czym są azotany i azotyny?

Pewnie zastanawiacie się czym są azotany i azotyny? Już tłumaczy, są to  grupy związków chemicznych, z silną zdolnością utleniającą. Odpowiadają za piękny kolor warzyw, owoców, mięs, a także ich dłużą datę spożycia. Do wielu warzyw i owoców trafiają poprzez nawozy mineralne, z kolei do mięs trafiają już jako składnik paszy zwierząt. Dopiero później są cennym składnikiem podczas produkcji produktów mięsnych czy nabiału.

Popularne azotyny i azotany

Jeżeli czytacie etykiety produktów, które znajdują się w waszych koszykach zakupowych to poniższe azotyny i azotany nie będą Wam obce. Oto i one:

  • Azotyn potasu (E249),
  • Azotyn sodu (E250),
  • Azotan sodu (E251),
  • Azotan potasu (E252).

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Dieta na wzmocnienie włosów oraz paznokci

Wpływ azotynów w warzywach na zdrowie

Azotany, azotyny znajdujące się w warzywach, owcach, nabiale czy mięsie, spożywane w małych ilościach nie będą mieć wpływu na zdrowie. Odwrotna sytuacja, czyli nadmierne spożywanie tych substancji może pociągnąć ogromne, zdrowotne konsekwencje! Gdy azotany i azotyny trafiają do przewodu pokarmowego oddziałuje na nie flora bakteryjna, znajdująca się w układzie pokarmowym. Taki stan rzeczy sprawia, że azotany i azotyny ulegają przemianie, tworząc związki zagrażające zdrowiu! To właśnie one mogą działać rakotwórczo,  uszkadzać  wątrobę, prowadzić do owrzodzeń, krwawień jelit, podrażnień błony śluzowej układu pokarmowego. Na ich działanie najbardziej narażone są małe dzieci, kobiety w ciąży oraz osoby starsze, przewlekle chore.

Jak skutecznie ograniczyć azotyny?

Aby skutecznie ograniczyć azotany i azotyny w warzywach, nabiale czy produktach mięsnych czytajmy etykiety! Wybierajmy te produkty, które nie posiadają tych związków, bądź w bardzo małej ilości. Jeżeli chodzi o warzywa to może warto skorzystać z oferty sklepów z ekologiczną żywnością, bądź (o ile macie takie możliwości) część warzyw czy ziół uprawiać we własnych ogrodzie, działce, a nawet balkonie? Oczywiście możemy też zrezygnować z niektórych przetworów mięsnych jak na przykład parówki, które w swoim składzie posiadają sporo azotynów i azotanów.

Poznaj RYCYNOWE, DOMOWE RECEPTURY!

Published: 03/03/20

Comments are closed.